my anniversary

Daisypath Anniversary tickers

besday iris

Lilypie Second Birthday tickers

31 Oktober, 2012

inilah maksud yang tersirat dan tersurat









                                                                    sumber google


semalam saya baru sahaja menonton rancangan jangan tidur lagi. Ada 3 jemputan yang dipanggil ke studio untuk memeriahkan rancangan itu dan antara seorangnya adalah seorang pengarah filem yang saya kira amat berjaya dan saya berbangga ada seorang pengarah dari kalangan orang kita yang berjaya dan mungkin bertaraf jutawan. Orang yang saya maksudkan ialah Ahmad Idham, wajah yang selalu saya lihat setiap malam jumaat di channel Mustika ASTRO.
Sebagai seorang pengarah, secara jujur beliau mengakui bahawa wajah adalah ciri yang pertama dahulu untuk diberi perhatian untuk sesebuah filem. Saya selalu mendengar istilah “komersial”, atau mungkin itu yang ingin dimaksudkan beliau. seperkara lagi yang menarik perhatian saya adalah apabila ahmad idham mengakui ada sesetengah orang, cantik bila berada di dalam frame tapi diluar kamera adalah sebaliknya. Mereka ini adalah mesra lensa. mungkin inilah yang dimaksudkan fotogenik. i don’t know what fotogenic mean walaupun saya pernah dijempuat untuk mengadili pertandingan Miss fotogenic.
Jesteru pagi-pagi lagi saya terus mencari apa maksud fotogenik mengikut pemahaman mereka yang lebih arif.
Fotogenik adalah bakat yang tidak terbantahkan, kaum foto genik dilahirkan dengan gen khusus dimana kalau mereka dipotret aura yang tidak tampak pada mata biasa akan tertangkap oleh lensa kamera , oleh karenanya disebut sebagai fotogenik.

Dalam dictionary macbook saya  :
photogenic |?f?t??jenik|
adjective
1 (esp. of a person) looking attractive in photographs or on film : a photogenic child.
2 Biology (of an organism or tissue) producing or emitting light.
Rupanya inilah maksud fotogenik yang sebenar. kini saya sedari bahawa setiap individu sebenarnya mempunyai aura atau karismanya yang tersendiri didalam foto mahupun frame gambar. Sebagai seorang jurufoto, tugas saya hanyalah untuk menonjolkan kecantikan wajah seseorang didalam frame. Adakah anda  tergolong dalam apa yang saya maksudkan ingolongan fotogenik.? i can just judge only with your picture..


p/s : baru sy tahu maksud ' fotogenik ' wlupun selalu sy dgr ungkapan dr org sekeliling kpd sy.. hrrrmmm.. :)
ini maksudnya yg sebenar. ada sesetengah org bgtau kat sy ' maksud fotogenik - camera tue suka sgt kat kamu & cinta kat kamu ' bukan tuan camera yer... hahahaaa.. maksud yg sgt tak blh blah.. whatever!!!!

3 ulasan:

  1. one follow sni..jom follow ecah juga

    BalasPadam
  2. Wahh. Bru taw mksudnye. Ce tgk my pic. Fotogenik x. Huhuu.

    Org kata sye fotogenik. Sye kdg jd srba salah sbb mcm nipu org ke ape. Sbb rse mcm real len, dlm pic len. Sobs.

    BalasPadam
  3. sy pun ade ckp sy fotogenik..tp sy rasa biasa jer..muka sy akan berubah2 ikut position sy ambil..smpai ade yg tny balik sape dia ni...bg definisi fotogenik pada sy la..dia nampak sentiasa segar dan org kata sweet bila ambik gambar..

    BalasPadam